چهارشنبه ۶ بهمن ماه ۱۳۹۵ هجری شمسی

علت ازدواج زود حضرت زهراء سلام الله علیها

محتوای صفحه: 

بسم الله الرحمن الرحیم

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:

 فاطمة اعز البریة علی ; فاطمه علیها السلام عزیزترین مردم در نزد من است.

حضرت فاطمه سلام الله علیها، همیشه برای شیعیان و حتی نه تنها شیعیان بلکه همۀ مردم سری از سر های الهی بوده اند و هستند. زندگانی این حضرت از تولد تا شهادت همیشه برای ما مبهم بوده است.

با توجه به اینکه مسئلۀ ازدواج حضرت زهرا سلام الله علیها نیز برای ما مبهم بوده و مسائلی در آن وجود دارد که موجب سوء استفاده دشمنان ایشان شده، در این متن به دو سوال مهم پاسخ میدهیم.

اول اینکه چرا حضرت صدیقه سلام الله علیها انقد زود ازدواج کردند؟ البته سن ازدواج حضرت مورد اختلاف است ولی ما کمترین سنی که نقل شده است را در نظر میگیریم. (9سالگی)

در اینجا باید به چند نکته توجه داشت:

1.       در زمانی که حضرت زهرا سلام الله علیها با حضرت علی علیه السلام ازدواج کردند، سن ازدواج در عرف جامعۀ عرب همین بوده و غیر از حضرت زهرا سلام الله علیها بقیۀ زنان عرب نیز در همین سن و یا 1 الی 2 سال بیشتر ازدواج میکردند.

2.       حضرت صدیقۀ طاهره سلام الله علیها، برای ازدواج و پذیرش این مسوولیت کاملا آماده بودند و به بلوغ جسمی و فکری و اجتماعی مورد نیاز رسیده بودند و از لحاظ شرعی هیچ ایرادی  بر ایشان وارد نیست.
علاوه بر اینها داشتن پدری نمونه همچون سول خدا صلی الله علیه و آله بر فضیلت های ایشان افزوده و باعث میشد تا ایشان با تمام بانوان جهان متفاوت باشند و ازدواج ایشان نیز متفاوت با بقیه باشد.

3.       قال النبي صلوات الله عليه :إِنَّ الْأَبْكَارَ بِمَنْزِلَةِ الثَّمَرِ عَلَى الشَّجَرِ إِذَا أَدْرَكَ ثِمَارُهَا فَلَمْ تُجْتَنَ أَفْسَدَتْهُ الشَّمْسُ وَ نَثَرَتْهُ الرِّيَاح.(1)
 دوشيزگان مانند ميوه بر درخت هستند زماني که برسند بايد آنان را چيد وگرنه حرارت خورشيد و وزش بادها تباهشان مي کند.
امثال روایت بالا بسیار داریم که دلالت بر ازدواج زود هنگام پسران و دختران میکنند و دقیقا طبق همین سنت حضرت زهرا سلام الله علیها در سنین پایین ازدواج کردند.

سوال دوم این است که، در علم پزشکی ثابت شده است، سن پایین ازدواج و بارداری های پی در پی احتمال مرگ مادر و جنین را بالا میبرد، حال با توجه به این نکته آیا میتوان مرگ حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت محسن رو به این دلیل نسبت داد؟

 

 

خدا در قرآن می‌فرماید:
« الله نور السّماوات و الارض، مثل نوره کمشکوة فیها مصباح، المصباح فی زجاجة، الزجاجة کانّها کوکب درّی...»(2) ؛
خدا نور آسمان‌ها و زمین است. وصف نور خداوند همانند چراغدانی است که در آن چراغی پرفروغ باشد. آن چراغ در حبابی قرار گیرد، حبابی شفّاف و درخشنده، همچون اختری فروزان ... .

«حافظ ابن مغازلی شافعی» در کتاب مناقب از «علی بن جعفر» آورده است که گفت:
من از حضرت کاظم علیه السلام در مورد تفسیر آیه شریفه پرسیدم که؛ «کمشکوة فیها مصباح» چه پیام و مفهومی دارد؟
آن حضرت فرمود: منظور از واژه «مشکوة» دخت پیامبر، «فاطمه» است و واژه «مصباح» دو نور  دیده‌اش حسن و حسین هستند.
آنگاه از «کانّها کوکب دریّ» پرسیدم که فرمود:
فاطمه در میان زنان گیتی بسان اختری نورافشان است.
سپس از «یکاد زیتها یضیء» پرسیدم که فرمود: او در دانش و بینش چنان است که چیزی نمانده است که همه علوم و دانش‌ها، از او سرچشمه بگیرد.
و نیز از پیامبر آورده‌اند که فرمود: «... و نور ابنتی فاطمة من نور الله...» ؛ نور دخت گرانمایه‌ام فاطمه از نور خداست.(3)

از روایت بالا میتوان به عظمت حضرت زهرا سلام الله علیه پی برد و فهمید که ایشان ما فوق بشر بوده و قوانینی که برای آدمهای عادی است برای آن حضرت صدق نمیکند. دختری کم سن و سال که همۀ علوم از او سرچشمه میگیرد نمیتواند همانند مابقی انسانها باشد. فلذا نظریه ای که بیان شد لزوما برای ایشان نیست.
از طرفی تاریخ نیز علت شهادت ایشان را گواهی میدهد. هم در منابع اهل تسنن و هم در منابع شیعه میتوان به این ماجرا پی برد.

مسعودی در قسمتی از کتاب خود آورده است: «فَوَجهُوا اِلی مَنْزلِهِ فَهَجَمُوا عَلَیْهِ وَ اَحْرَقُوا بابَهُ... وَ ضَغَطُوا سَیدَةَ النساءِ بِالْبابِ حَتی اَسْقَطَتْ مُحْسِنا ؛ پس (عمر و همراهان) به خانه علی علیه السلام رو کرده و هجوم بردند، خانه آن حضرت را به آتش کشیدند؛ با در به پهلوی سیده زنان عالم زدند؛ چنان که محسن را سقط نمود . »(4)

 صفدی یکی دیگر از علمای اهل سنت می‏گوید: «اِن عُمَرَ ضَرَبَ بَطْنَ فاطِمَةَ یَوْمَ الْبَیْعَةِ حَتی اَلْقَتْ اَلْمُحْسِنَ مِنْ بَطْنِها ، به راستی عمر آن چنان فاطمه علیهاالسلام را در روز بیعت  زد که محسن را سقط نمود . »(5)

به این ترتیب بسیار واضح و مبرهن است که علت شهادت حضرت صدیقۀ طاره سلام الله علیها چه بوده است.

امیدواریم مطالبی که برای شما بیان شد مفید باشد.

1_ وسائل الشیعة ج ‏20  باب استحباب تعجیل تزویج البنت عند بلوغها و تحصینها بالزوج ص 61

2_ سورۀ نور، آیۀ 35

3_ بحارالانوار، ج 15، ص10

4_  اثبات الوصیة، مسعودی، (چاپ بیروت) ص153 و در برخی چاپها ص 23 ـ 24

5_ الوافی بالوفیات، صفدی، ج5، ص347 ر.ک: سفینة البحار، شیخ عباس قمی، ج2، ص292

 

دیدگاه جدیدی بگذارید

جهت نشر فرهنگ و معارف اسلامی، هر گونه استفاده از مطالب این وبسایت موجب امتنان است.