یکشنبه ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۸ هجری شمسی

خلاصه کتاب مقام لیلة القدری حضرت زهرا سلام الله علیها

محتوای صفحه: 

 بسمه تعالی

 

در سه بخش به حقیقت باطنی حضرت فاطمه(س) می پردازیم:

1) حقیقت نوری حضرت فاطمه(س)          2) مقام لیله القدری حضرت فاطمه(س)         3) فاطمه(س) رازی پیدا و ناپیدا

 

1) حقیقت نوری حضرت فاطمه(س)- امام صادق(ع) نقل می کند که رسول خدا(ص) فرمایشاتی دارند که خبر از درجه وجودی حضرت فاطمه(س) میدهد. در ابتدا رسول خدا(ص) می فرماید که حضرت فاطمه(س)  قبل از زمین و آسمان خلق شده و در آن زمان تحت ساقه عرش الهی مشغول به حمد و تسبیح الهی بوده و ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که این تقدم خلقت، تقدم زمانی نیست. بلکه درجه حضور و تأثیر و احاطه ایشان را بر زمین و آسمان نشان می دهد. در ادامه دارد که حضرت فاطمه(س) فرشته ای بشرگونه است، یعنی دو جنبه ی آسمانی و زمینی دارد. همچنین دارد که خداوند او را از نور خود خلق کرد، قبل از آن که حضرت آدم را خلق کند.پس یعنی اولاً حضرت فاطمه(س) از نور حق تعالی خلق شده، ثانیاً قبل از حضرت آدم ابوالبشر آفریده شده است. و می فرماید این حقیقت آسمانی در آن زمان زیر ساقه عرش دائماً تحت تجلیات اسماء اعظم الهی بوده و غذای روحانی ایشان اذکار الهی بوده است.

بسیاری از شیعیان محمدی و علوی و حسینی شده اند اما فاطمی نشده اند، و باید تدبر و تلاش کرد تا آرام آرام حقیقت نوری آن حضرت برای ما روشن بشود و ما باید سعی کنیم که رفع حجاب کنیم.

 

2) مقام لیله القدری حضرت فاطمه(س)- امام صادق (ع) می فرماید:«هرکس آن طور که باید و شاید حضرت فاطمه(س) را شناخت، مسلّماً شب قدر را درک کرده است». یعنی برای شناخت حضرت فاطمه(س) باید همچون شناخت مقام شب قدر که مقام آن برای ما پوشیده است تلاش کرد وآمادگی قلبی و روحی پیدا کرد و همت عالیه داشت. و ما باید سر خودمان را بالا ببریم و در حد وسع خودمان اگر بتوانیم مقام غیبی حضرت فاطمه(س) راببینیم، آنوقت یکی از حقایق عالم را دیده ایم و این روایت از امام صادق(ع) در واقع ما را به شناخت آن حضرت، آن طور که باید و شاید دعوت می کند و همین نکته منجر به شناخت شب قدر می شود و با شناخت آن ملائکه و روح بر قلب انسان نازل می شوند.

حضرت فاطمه(س) بطور کامل هدف انبیاء را در خودشان به فعلیت در آورده و مقامشان عین مقام بندگی خداست. در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده که با توجه به آن می توانیم پی ببریم که هدف خلقت عالم، حضرت فاطمه(س) بوده که مقامشان عین مقام بندگی خداست. زیرا هدف خلقت پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) هدایت مردم به سمت عبادت خداست و در قرآن هم داریم که هدف از خلقت جن و انس، عبادت و بندگی خداست.

 

3) فاطمه(س) رازی پیدا و ناپیدا- نام ایشان فاطمه(س) است زیرا خلق را از شناسایی و معرفت به او بازگرفته اند، و همچنین باید توجه داشت که اسم اولیاء الهی منطبق با ذات آنهاست. وقتی می فرماید اگر حضرت فاطمه(س) رابشناسی می توانی به شب قدر معرفت پیدا کنی و از طرفی هم دارد که البته شناخت ایشان هم به این راحتی ها نیست و به عبارتی خیلی مشکل است. حالا می شود این مقام را شناخت یا خیر؟ در ادامه دارد که حضرت فاطمه(س) یک راز است و باید با چشم رازبین به او بنگریم. مثل نور، تا زمانی که به آن توجه نداریم آن را نمی بینیم و اگر هم بخواهیم آن را ببینیم، درک آن همانند درک اشیاء آسان نیست ولی از اثر آن متوجه می شویم که وجود دارد. اگر بفهمیم که حضرت فاطمه(س) و پدر و همسر و فرزندانشان یک راز هستند، آنوقت خودشان خودشان را نشان می دهند، مثل اینکه اجسام را به واسطه نور می توان درک کرد، امّا نور را با خود آن نور. پس راز هم خودش خودش را نشان می دهد.

خلاصه شده توسط آقای مدبر

دیدگاه جدیدی بگذارید

جهت نشر فرهنگ و معارف اسلامی، هر گونه استفاده از مطالب این وبسایت موجب امتنان است.